lunes, 16 de diciembre de 2013

Salvados: "Desmontando las preferentes"

Data: 15-12-3013
Programa: Salvados
El programa de Salvados d’aquest diumenge es va titular “Demontando las preferentes”. Va tractar, com el títol del programa indicava, sobre les preferents. Al llarg del programa es va explicar amb molta claredat, el que són, els problemes que han tingut i tenen els ciutadans afectats i la mala gestió dels organismes responsables que no van saber aturar-ho correctament. 

Continguts del programa:

1a Entrevista: Eduardo Segovia (Periodista)
A l’entrevista, Eduardo Segovia, periodista coneixedor del problema de les preferents, va  explicar que aquest producte, en principi, estava destinat a grans inversors amb coneixements sobre economia. El problema es va fer molt gran quan aquestes preferents es van oferir als petits estalviadors aprofitant el seu poc coneixement bancari. La “Comision Nacional del Banco de Valores” no podia prohibir les preferents però sí que podia no autoritzar els fulletons on estava la informació.
Com que es van adonar que s’estava perdent els diners i que no aportarien cap benefici als petits estalviadors, van decidir posar una noteta al contracte avisant de que era un producte complex i de caràcter perpetu. Aquesta anotació es va posar en lletra petita que ningú es va llegar a llegir.  Per tot això es va considerar que es tractava d’un  producte  dolent i que la seva venda s’havia fet aprofitant la ignorància del client. Per tant es podia considerar una estafa.

2a Entrevista: Olga Cuesta (afectada per les preferents)
A l’entrevista, Olga Cuesta, acompanyada pel seu advocat Jesús Ruiz de Arriaga va explicar com es va veure perjudicada en acceptar una preferent per manca de coneixement sobre aquest producte. Olga Cuesta va posar tots els seus estalvis en una preferent. Li van assegurar uns guanys del 7% que van ser falsos. A més, el qüestionari que li van passar sobre si tenia coneixements sobre les preferents ja estava contestat i ella només havia de firmar al final. Ella va comentar que es sentia enganyada, ja que ella va confiar en la persona que li estava oferint el producte. El seu advocat  va assegurar que aconseguirà recuperar els diners i va animar a tots els afectats a que entressin en judicis i reclamessin el que era seu. Olga Cuesta també va fer una crida als afectats perquè no s’avergonyeixin del seu error.

3a Entrevista: Xavier Capallera (Exdirector d’una sucursal de Caja Madrid)
 A  l’entrevista va explicar la seva experiència com a venedor de preferents. Ell, també, es sentia estafat, perquè no va tenir prou informació sobre el producte que venia. Fins i tot va vendre preferents a amics i familiars molt propers. Actualment, Capallera està ajudant a totes aquelles persones a les que va vendre preferents, ja que ell accepta que si ho hagués sabut no n’hauria venut cap. 

4a Entrevista: Antoni Serra Ramoneda (Expresident de Caixa Catalunya)
Antoni Serra, va explicar a l’entrevista de Salvados que segons la seva opinió ningú sabia el desastre que causarien les preferents. Creia que el descens en la venta de preferents va ser causada per la intervenció de la CNMV. A l’any 2009 va tornar a pujar molt el número de ventes de preferents. En aquell any els bancs no van fer cas dels consells que donava la CNMV i van continuar venent preferents amb total “lleugeresa”. 

5a Entrevista: Manuel Conthe ( Expresident de CNMV de 2004 a 2007)
A l’entrevista, Manuel Conthe va explicar que durant el seu mandat va paralitzar l’emissió d’algunes preferents que anaven dirigides a petits estalviadors. Considerava que el nom que tenia aquest producte era enganyós, ja que normalment el mot preferent s’associa a coses que aporten beneficis. 

6a Entrevista: Julio Segura (Expresident de la CNMV de 2007 a 2012)
“El mundo es com es, tampoco hace falta irritarse demasiado” Aquestes van ser les paraules de Julio Segura durant l’entrevista de Salvados. Segura va assegurar que la CNMV va fer gairebé tot el que podia fer. Va afirmar que els ciutadans estaven informats sobre les preferents gràcies a uns tríptics informatius on s’explicava. Tríptics que o bé no van arribar a tots els clients o si van arribar, no eren suficientment clars.

Perquè creiem que és un bon comunicador: 
En aquest programa s'ha fet molt evident l'interès d'en Jordi Évole per tractar temes d'actualitat que preocupen a la població perquè no tenen la informació suficient. Manté una postura constant de respecte. Utilitza un llenguatge que pugui ser entès per la major part de la població i intenta aclarir tots els aspectes que no queden del tot clars. Mostra a la societat quina ha estat la principal causa de les problemàtiques que han comportat les preferents. 
                        Entrevista a Julio Segura

No hay comentarios:

Publicar un comentario